Når digitale medier understøtter og udfordrer – mere end dingenoter
Vi slutter af med et lille festfyrværkeri, nemlig Lektor i mediepædagogik Ole Christensen, der som den gode formidler vi synes, han er, dykker ned i digitalisering versus medialisering, formelle og uformelle mediekontekster, understøttende og udfordrende medier i praksis, kreativitet, nye læringsparadigmer, teknologiforståelse aktiv og passiv og meget meget mere. Vi er således igen i en helikopterperspektiv men med en anderledes indflyvning – muligvis på hovedet med 300km i timen – men med missile-lock på pædagogisk merværdi
Ole rejser i sit oplæg mange spørgsmål, han selv drives af, så det er nærliggende at rette de samme spørgsmål mod jer.
Hvordan håndterer vi i skolen hverdagens uformelle mediebrug, hvordan tænker vi børnenes mediekultur eller mediekulturelle kompetence ind i en pædagogisk praksis? Hvordan udfordrer digitale medier tid og sted, og hvilken rolle kan det spille i din/jeres praksis? Overvej hvilken rolle kunne Oles ‘stige’ spille som udsigtspunkt spille ift. din/jeres praksis, hvis overhovedet?
Ole og Tobias har også været i samtalehjørnet, det kom der en lang snak ud af, som igen havde til sigte at uddybe og nuancere nedslag i oplægget.
I kan læse mere om forskningsprojektet Technucation og se modellen her, på sitet findes også konkrete redskaber til refleksion bl.a ift. læringsaktiviteter (altså professionsfagligt til jer ikke jeres elever ;)). I kan bestille den gratis e-bog om projektet her.
Vi tænker, at I forlængelse af samtalen kan følgende spørgsmål være relevante at diskutere.
Hvad betyder begrebsdannelsen (f.eks. digitalisering og medialisering) i feltet, er det vigtigt, at vi er skarpe på det fælles sprog vi bruger? Hvorfor, hvorfor ikke? Oplever du aktiv og passiv teknologiforståelse i praksis? Skaber nye teknologier nye differentieringsudfordringer – hvorfor, hvorfor ikke?
Dette var sidste video i vores lille novemberserie af videoer til inspiration, refleksion eller hvad der nu giver mening for jer, der hvor I er.
God weekend fra Lærernetværket. Vi ses igen i praksis…på mandag.
About author
You might also like
Konferencen – godt overstået…og hermed lidt mere guf.
Vi har i Lærernetværket allerede slået os lidt løs udi formidlingen omkring vores konference til de fynske omgivelser, som I ved fra de sociale medier og skolekom, har vi lavet
’Det er ikke et gudeværktøj, der kan det hele, men…’
Så er vi klar med den første af de fagfaglige videoer, vi starter ud med matematik. Her har vi fået Martin Thun Klausen CFU konsulent og matematiklærer fra UCC til
Programmering i børnehøjde med Dash og Dot.
I dette lille indlæg vil jeg fortælle jer lidt om, hvad der skete, da Dash og Dot flyttede ind hjemme hos mig. Nogle gange skal man give sig selv en
Godt nytår og fuld fart frem på videndelingen fra Lærernetværket
Kære deltagere og andre interesserede. Nej vi er ikke gået ned af for meget champagne, vi har bare endnu engang været i et arbejdsmodus, dvs. vi forsøger at give jer
‘Når man investerer i teknologi, investerer man altså ikke per automatik i læring’
Så er det tid til at introducere vores første video i rækken af små videoer, som I selv, i fællesskab i de producerende praksisfællesskaber eller orkesteret i forbindelse med de
Lidt om formater i Lærernetvæket
Så er det snart ved at være tid for møde i de producerende praksisfællesskaber. I den anledning er Rikke og jeg overbevist om, at I vil støde på formatbegrebet. Jeres
0 Comments
No Comments Yet!
You can be first to comment this post!