Unges tekster og selviscenesættelse – tør vi flytte ‘secret pleasure’ ind i danskundervisningen?

Så blev det tid til den anden fagfaglige videosekvens nu med danskfaget i fokus. CFU konsulent og dansklærer Lone Nielsen taler her om ‘Iscenesættelse på sociale medier’ med særligt fokus på unges tekster og peger således både på fagfaglige samt almen pædagogiske potentialer indenfor dette domæne, vi placerer os således i dansk mellemtrin/overbygning med disse videoer:

Oplægget har 3 tempi -.vi dansklærere kan ikke stoppe med de der ord, og når det så også er en dansklærer, der står bag kameraet, er der ingen vej uden om -more is more 😉

Del I – Tættere på unges tekster 

I denne del tages Lone os med på tur i nogle af de mest kendte eksempler og nedslag i forhold til unges tekster på nettet. Her præsenteres en række centrale profiler og sociale medier som kan tjene til eksempler ift. unges selviscenesættelse på nettet. Eksempler som jeres elever med garanti allerede kender.

 

 

Et relevant spørgsmål til diskussion i forlængelse af del I – ville være: Hvordan ser tekstlandskabet ud i dine/jeres klasser? Hvem følges og hvorfor? Producerer og iscenesætter eleverne også sig selv på nettet, hvordan og hvorfor?

Del II – Frontstage backstage

I denne del forklarer Lone Goffman/Meyrowitzs centrale begreber om frontstage backstage og  middle region, som kan bruges som refleksionsramme ift. iscenesættelse.

 

 

Her ville spørgsmål til diskussion nødvendigvis være: Hvordan forstiller du/I jer at denne refleksionsramme kunne løftes ind og skaleres i folkeskolesammenhæng?

Læse en god artikel om emner her:

Medierne og den øgede personfokusering (Danmarks medie og journalisthøjskoles vidensbase)

 

Del III – Den tørre kiks eller er det i virkeligheden flødeskummet?

Her flyttes fokus til det rent praktiske i arbejdet med unges tekster og selviscenesættelse. Lone præsenterer en række analyseværktøjer og tilgange i arbejdet med teksterne og domænet selviscenesættelse, som gør det muligt at dykke ned i dette område i danskundervisningen

 

 

1000 kr spørgsmålet er her vil være: Kunne du/I overveje at arbejde dette område og disse værktøjer ind i din/jeres undervisning – hvorfor hvorfor ikke. Hvilke udfordringer og forcer følger med.

Lone har været så venlig at dele sine slides fra denne del af oplægget, så du/I kan kigge nærmere på eleveksempler m.m. Tjek her:

Selviscenesættelse med sociale medier i praksis

Tjek også Nationalt videncenter for læsnings ressourcer ift. multimodalitet her:

NVL ressourcesite om mulimodalitet

 

Tid til hyggehjørnet

Til sidst blev der også her tid til et lille interview, hvor Lone fik uddybet flere pointer fra oplægget.

 

 

i forlængelse af interviewet kunne et par sidste centrale arbejdsspørgsmål være:

Hvordan oplever i værdisætninger ift. børn og unges tekster, hvordan placerer du/I jer ift. denne diskussion.

Har I nogle spændende tekster på lager? Kan du/I opstille en række kriterier for, hvad en god tekst er i denne sammenhæng. Hvad skal den rumme? Se evt. Lones oplæg del I og tag afsæt i nogle af de tekster, hun har udvalgt, hvis du/I ikke selv har en favorit på lager

Hvordan tænker du/I at dette område unges tekster og selviscenesættelse kan matche et mere bredt arbejde med digital dannelse, eller genrelt dannelse og identitet? Hvilke krydsfelter findes der imellem fag og pædagogik her?

Her looper vi således tilbage til vores første video, hvor Roland Hachmann taler om et arbejde med teknologi, identitet og trivsel i klasserummet, set i et bredere perspektiv :). Dette kunne konkret være en af mange veje ind i sådan et arbejde. Se i øvrigt vores page om digital dannelse – digital literacy her https://emuitlaerernetvaerket.wordpress.com/didaktiske-optikker/digital-literacy/

Tjek i øvrigt forskeren Charlotte Malene Larsens som forsker i unges brug af sociale netværk. I hendes phD afhandling som du/I kan se her, findes der mange spændende detaljer og data, som kan være relevant at bringe i spil i ens undervisning. Læs en lidt mere light tilgang til hendes forskning her (overblik over en række artikler i Kommunikationsforum) her og i Information her.

God fornøjelse med videoerne og arbejdet. Og giv endelig et pip med her på bloggen, hvis I skulle lyste.

 

 

 

About author

You might also like

Blog 0 Comments

Lærernetværket på minitour til NVL

Lærernetværksdeltager Ann Arleth og undertegnede var tirsdag i sidste uge på et lille fagfagligt fremstød til National videncenter for læsnings Læsedage, hvor vi skulle tale med læsevejledere om spilbaseret literacy

Blog 0 Comments

Metadater dit format

Nu står I snart over for at skulle lægge jeres færdige formater på Materialeplatformen, og vi glæder os som små børn til juleaften til at se, hvad I har fremstillet,

Blog 0 Comments

Flere flashbacks til såvel december som til programmering – oplev Hour of Code med Monica Bovedt og hendes klasse

For en stund skruer vi igen tiden tilbage til december – for i december måned løb Hour of code som græsrodsbevægelse med fokus på en global indsats omkring kodning i

Blog 0 Comments

Sæt i gang – part I

Så er det lige om lidt vi starter op i Lærernetværket. Derfor vi gerne benytte muligheden for at  introducere vores tovholdere for i år. Nogle er nye – andre har

Blog 0 Comments

Igen oplægstid i Lærernetværket – It didaktik og det 21. århundrede

Der har igen været oplæg rundt om i landet på de regionale netværksmøder. Nord har haft besøg af Karin Levinsen, Sjælland af Thorkild Hanghøj, hovedstaden bl.a Coding Pirates Martin Exner,

Blog 0 Comments

Gratis konference i Lærernetværket den 7 maj

Medens alle I deltagere sidder og lægger sidste hånd på 2. format, er der hermed, synes vi, en glædelig meddelelse – Lærernetværket indbyder hermed til årskonference i Nyborg. Konferencen løber

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply