21st kompetencer og fag
Der har i lang tid i uddannelsesverdenen været tale om 21st century learning, Læring i det 21 århundrede, hvad vil det sige, hvilke paradigmeskift indeholder det osv.? På denne side forsøger vi kort at give et blik ind i 21st century learning, men også især 21st century skills – hvilke kompetencer skal eleverne erhverve sig?
21 st century learning handler først og fremmest om at samfund og elever ændrer sig – og skoler nødvendigvis må følge med og placere sig ift til en sådan ændring. Her er et bud fra MacArthur Foundation på, hvordan eleven og det samfund eleven omgiver sig med kommer til at præge skoletænkning, og hvilken betydning det har for læreren i det 21 århundrede.
For det 21 århundredes elev er der følgende centralt
- 21st elevens opgave er at bevæge sig fra en generel nysgerrighed til at kunne stille spørgsmål
- 21st eleven er til en hvis grad bundlinjeorienteret – har brug for målbarhed
- 21st eleven er medieforbruger men ikke per definition digitale indfødt, de virkelig dygtige digitalt producerende børn har et link tilbage til en inspiration eller vidensperson som har været med til at forme dem
- 21st eleven er i sit digitale liv optaget af at skabe og genskabe/remediere og producere indhold – content
For det 21 århundredes lærer er følgende centralt
- 21st læreren har en opgave ift. at forbinde in og out of school media literacy læring – i mellem formelle og uformelle læringsmiljøer og deres koder.
- 21st læreren skal både selv samt i sin formidling forholde sig til medier og deres relevans i undervisningen – hvornår teknologiers tilstedeværelse relevant, og hvornår er den ikke er . Dette er også væsentligt for børnene at finde ud af “ hvornår vi tager dem frem, og hvornår vi lægger dem væk”
- 21st læreren arbejder med udvikling af kompetencer for meget mere end arbejdslivet – kompetencer for kreativitet, demokratisk dannelse, sociale relationer.
- 21st læreren har en vigtig rolle ift. at forsyne eleverne med baselines, koder, standarder, literacies, således at de kan deltage i det omkringliggende samfund. At de kan reflektere samt udnytte andres viden konstruktivt
- 21st læreren skal ikke forlade den formelle læring knyttet til fag, men denne læring bør flettes sammen med 21st kompetencer og elevernes out of school literacies – læring i uformelle læringsmiljøer
Kort overblik 21st century learning – frem mod praksis
Nu er det jo så et bud af mange i forhold til hvad læring i det 21 århundrede indbefatter, i denne prezi
http://prezi.com/iakojpgewwo-/21st-kompetencer-og-fag/
…har vi forsøgt at skabe et kort overblik over forskningen og dernæst rettet blikket mod den del af forskningen ITL, som er fokuseret på udviklingen af en række specifikke kompetencer og deres implementering i praksis.
Undervejs zoomes ind på ITL researchen http://www.itlresearch.com/ og i den forbindelse omtales en kernetekst. Den kan du læse her:
21st CLD – ITL kernetekst ift. kompetencer
Der er i prezien også et forsøg på at sammentænke det 21 århundredes kompetencer med folkeskole reformen, udarbejdet af Andreas Bingelli CFU UCC. Hvilke krydsfelter synes der at være? Denne sammenhæng er selvfølgelig en fortolkning
Slutterligt peges der på et konkret planlægningsværktøj 21skills.dk udviklet af CFU UCC http://21skills.dk/ , som kan anvendes til konkret planlæning og evaluering – med mulighed for eksport af data etc. under forudsætning af brug af UNIlogin
Prezien slutter med en række diskussionspunkter
Dem kunne vi måske tage op her på bloggen. Udfordringen er i hvert fald her fra et fagkoordinatorsynspunkt, f.eks. at få fag til at spille hensigtsmæssigt sammen med 21st kompetencer, således at undervisningen ikke bliver et overload at målsætninger og krav til elever og lærer.
Vi mangler stadig de sidste 1000m ud i undervisningen konkrete bud på forløb, brug af redskaber og tænkninger. Så hvis nogle tager bolden op, er vi klar til sparring
Lise og Rikke
About author
You might also like
Produktionsdidaktik
Hvorfor en optik om produktionsdidaktik? En didaktisk optik om produktionsdidaktik – hører det hjemme her? Set ud fra vores brillekant – så afgjort! Vi er næsten tilbøjelige til at sige,
Spil i fagene
Hvilke potentialer og faldgruber ligger der i at inddrage gamebased learning (spilbaseret læring) og gamification (læring hvori der er indlagt spillignende elementer) i undervisningen (for yderligere definition se den didaktiske
Sociale medier i fagene
Sociale medier – had-kærlighedsforholdet Lad det være sagt med det samme. Vi har et had-kærlighedsforhold til de sociale medier her på bloggen, og det er stormfuldt. På den ene side
Undervisningsdifferentiering og it-understøttende teknologier
Differentieringsopgaven er en kompleks størrelse at skulle håndtere. Der er mange spørgsmål, man som lærer sidder med, når man i sin planlægning af et undervisningsforløb gerne vil inddrage de forskellige
Vurdering af digitale læremidler i fagene – et fælles sprog
Læremidler er efterhånden et komplekst begreb at få et overblik over. Den traditionelle bog skiftes flere og flere steder ud med digitale læremidler i forskelligt omfang. De digitale læremidler har
Spilbaseret læring i undervisningen
Spilbaseret læring i undervisningen De seneste år har begreber som game-based learning, gamification, læringsapps, læringsspil, edutainment o.lign. fundet vej ind i vores klasseværelser. Men hvilke krav stiller inddragelser af disse
0 Comments
No Comments Yet!
You can be first to comment this post!